هدف گذاری اسمارت چیست و چه تاثیری روی موفقیت ما دارد
در این مقاله قصد داریم شما را با روشی بسیار مشهور و جهانی برای هدف گذاری آشنا کنیم که به تکنیک هدف گذاری اسمارت شهرت دارد.
پس با ما همراه باشید.
هدف گذاری اسمارت چیست؟
هدف گذاری اسمارت (SMART) مخفف کلمات زیر است:
Specific به معنای مشخص/ Measurable به معنای قابل اندازه گیری/ Attainable به معنای دستیافتنی/ Realistic به معنای واقعگرایانه/ و بالاخره Relevant به معنای مرتبط.
این تکنیک می گوید یک هدف گذاری صحیح بایستی به صورت مشخص و واضح، قابل اندازهگیری، دستیافتنی، واقعگرایانه و مرتبط باشد.
در ادامه هر یک از این معانی را موشکافانهتر مورد بررسی قرار می دهیم.
بیشتر بخوانید: هدف گذاری چند از ده چیست و چگونه به موفقیت ما کمک می کند؟
هدف گذاری مشخص
هدف گذاری مشخص یعنی اینکه آیا به معنای دقیق کلمه می دانیم چه می خواهیم یا نه؟ بسیاری افراد از اهداف خود تصاویر موهوم و نامشخصی دارند. مثلاً می گویند می خواهیم ثروتمند شویم. ولی این هدف گذاری خیلی کلّی است و شاید بهتر باشد اسم آن را «خیالبافی» بگذاریم!!
در یک هدف گذاری مشخص به سوالات زیر پاسخ داده می شود:
- چه کسی؟ : چه کسی در این هدف درگیر است؟
- چه چیزی؟: چه چیزی می خوام به دست بیارم؟
- کجا؟: یک مکان رو مشخص کنید.
- کِی؟: یک پنجره زمانی مشخص کنید.
- چرا؟: دلایل و مزایای مشخص رسیدن به این هدف.
مثلاً وقتی می گوییم می خواهم ثروتمند شوم یک هدف گذاری غیرمشخص داشته ایم ولی وقتی می گوییم می خواهم ظرف یک سال آتی درآمدم را به n میلیون تومان برسانم تا بتوانم ازدواج کنم، یک هدف گذاری مشخص محسوب می شود.
بیشتر بخوانید: توضیح هدف گذاری اسمارت در انستیتو CFI (به زبان انگلیسی)
هدف گذاری قابل اندازهگیری
ویژگی قابل اندازهگیری بودن هدف یعنی اینکه برای هدفتان متر و معیاری داشته باشید. مثلاً ثروت به خودی خود معیاری ندارد و قابل اندازهگیری مشخص نیست. ولی درآمد یا پسانداز معیارهای قابل اندازهگیریتری دارند. در این صورت وقتی در ماه اول فقط ماهی مثلاً 1 میلیون تومان درآمد داشته اید و در ماه دوم درآمدتان را به 1 میلیون و 800 هزار تومان رساندید، می توانید خوشحال باشید که ظرف یکماه 80% افزایش درآمد داشته اید و این یعنی نزدیکتر شدن به هدف نهایی.
هدف دست یافتنی
دست یافتنی بودن هدف یعنی اینکه وقتی می خواهیم یک هدف را انتخاب کنیم باید ببینیم آیا واقعاً باور داریم که رسیدن به آن در بازه زمانی موردنظر امکان پذیر است؟
مثلاً فرض کنید فردی هیچ پسانداز یا درآمدی ندارد؛ و سپس هدف گذاری می کند که ظرف یک ماه یک پورشه آخرین مدل را خریداری کند. طبیعتاً این هدف گذاری صحیحی نیست، زیرا هیچ عقل سلیمی آن را باور نمی کند.
هدف واقعگرایانه
این ویژگی هم از نظر معنایی با ویژگی قبلی بسیار عجین است. در هدف گذاری واقعگرایانه ما سعی می کنیم هدفی را انتخاب کنیم که با واقعیت ها سازگار باشد.
مثلاً اینکه یک پسر نوجوان ایرانی هدف خود را برروی این بگذارد که در 20 سالگی پا برروی سیاره مریخ بگذارد، شاید از نظر عقلانی محال نباشد، ولی بدیهیست که با توجه به شرایط کشورمان خیلی هم واقعگرایانه نیست!!
مرتبط بودن
مرتبط بودن یعنی اینکه چقدر هدفی که می خواهید به آن برسید با ویژگی های شما مرتبط است.
مثلاً فرض کنید شخصی عقاید زاهدانه و دنیاگریزانه دارد و در عین حال هدف گذاری می کند که فلانقدر ثروتمند شود. توصیه ما به چنین فردی این است که از خود بپرسد واقعاً ثروت را برای چه می خواهد؟ آیا این هدف گذاری با ویژگی های عمیق معنوی او مرتبط است؟
درباره مدیریت
مهندس صادقی سخنران موفقیت و مدرس آموزشهای فردی برای داشتن زندگی بهتر است.
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام ممنون از سایت خوبتون جالبه که الان همه چی مجازیه طرف سایت زده لوله بازکنی برچسب و سفارش چاه بازکنی رو هم اینترنتی میگیره! نظر من به شخصه اینه که اینترنت و فضای مجازی خیلی کارمونو راحت و سریع کرده و باعث شده بتونیم توی زمانمونم صرفه جویی کنیم.