5 تکنیک کاملاً ضروری برای فروش بیشتر
فروش یکی از مهمترین مراحل در چرخه بازار است.
همه ما تجارب بسیار زیادی از مواجهه با انواع فروشندهها را داشتهایم و اگر خوب به یاد بیاوریم، در بسیاری از مواقع، این رفتار فروشنده بوده است که منجر به خرید ما شده است.
در واقع این تصور که «اگر جنسی خوب باشد، حتماً به فروش میرود و خودش مشتری خودش را پیدا خواهد کرد» امروزه کاملاً منسوخ شده است و این موضوع اهمیت تکنیکهای بازاریابی و فروش را دوچندان کرده است.
در این مقاله نگاهی میاندازیم به پنج تکنیک ساده و ضروری برای فروش بهتر:
تکنیک اول فروش: از منافع صحبت کنید
این تکنیک به زبان ساده بیان میکند به جای آنکه درباره کالا (کالای فیزیکی یا خدمات قابل فروش) و جزئیات آن کالا صحبت کنید، بهتر است راجع به منافعی که در صورت خرید آن کالا یا خدمات نصیب مشتری میشود صحبت کنید.
به این فکر کنید مردم چرا یک اتومبیل میخرند؟ بیش از 99% مردم طبیعتاً گالریدار یا دلال ماشین نیستند و هدفشان از خرید اتومبیل، رفع یکی از «نیازها» و رسیدنشان به «منفعت» برای خود و زندگی خود است.
بنابراین مثلاً اگر شغل شما طراحی سایت است، به جای آنکه وقت خود را در مکالمه با مشتریان به ویژگیهای محصول خود (یعنی سایتی که برای مشتریان طراحی میشود) اختصاص دهید، بهتر است درباره اینها صحبت کنید:
- داشتن یک وبسایت میتواند درآمد شما را افزایش دهد
- داشتن یک وبسایت میتواند برند شما را مشهورتر کند
- داشتن یک سایت برای شرکت شما، میتواند کار شما را آسانتر کند
- و…
تکنیک دوم فروش: برد – برد صحبت کنید
تصور کنید جای شما و خریدار عوض شود؛ آیا ترجیح نمیدادید با فروشندهای معامله کنید که منافع شما را هم درنظر بگیرد؟
بنابراین همیشه یکطرفه به قاضی نروید و ضمن صحبتهای خود منافع مشتری را هم درنظر بگیرید.
سعی کنید با پرسیدن سوالاتی مناسب، نیازهای دقیق مشتری خود را کشف کنید و متناسب با نیازهایش به او محصول یا خدماتی که دارید را عرضه کنید.
این مساله باعث ایجاد حس اعتماد و همدلی بین خریدار و فروشنده شده که نتیجه آن یک چیز بیشتر نخواهد بود: افزایش شانس فروش محصول یا خدمات.
تکنیک سوم فروش: ویژگیهای رقابتی محصول را متمایز کنید
در بازاریابی جملهای مشهور است که میگوید: «وجه تمایز شما و رقبایتان، احساس رضایتی خواهد شد که در مشتری ایجاد میشود».
یعنی بسیاری از مشتریان وقتی احساس میکنند خریدی مناسب داشتهاند که در محصول خریداری شده، نسبت به محصولات رقیب، یک یا چند وجه تمایز رقابتی ببینند.
بنابراین سعی کنید برای هر محصول یا خدمات خود یک یا چند وجه تمایز نسبت به محصولات یا خدمات رقبا پیدا کنید و در مذاکره خود برای فروش، آن وجه تمایزها را برجسته کنید.
این مساله قطعاً باعث افزایش فروش شما خواهد شد.
تکنیک چهارم فروش: مخاطب را وارد حلقه اعتماد خود کنید
گاهی با مشتریان خود تماس بگیرید و از نیازهای آنها در زمینههای مرتبط با محصولاتتان پرس و جو کنید.
مثلاً اگر یک شرکت طراحی سایت دارید، گاهی با مشتریان تماس بگیرید و از آنها بپرسید آیا همه چیز روبراه است؟ آیا نیاز جدیدی برای سایت خود نمیخواهند؟
این مساله دو فایده ویژه خواهد داشت:
اولاً ممکن است آنها نیاز به محصولات یا خدمات جدیدی داشته باشند و این امر باعث افزایش فروش شما خواهد شد.
ثانیاً آنها شما را فردی مورداعتماد و صادق ارزیابی خواهند کرد و این موضوع باعث افزایش احتمال خریدهای بعدی آنها از شما و همچنین توصیه شما به دوستان و آشنایانشان خواهد شد.
تکنیک پنجم فروش: از بازاریابی محتوایی بهره بگیرید
در قرن بیست و یکم، قطعاً اولین توصیه برای فروش بیشتر، استفاده از ظرفیتهای اینترنت و شبکههای اجتماعی است.
شما میتوانید با انجام یک یا چند مورد از اقدامات زیر، نسبت به افزایش فروش خود به روشی کاملاً مدرن و ثابت شده اقدام کنید:
1- راهاندازی یک سایت
داشتن یک وبسایت حرفهای برای معرفی محصولات یا خدمات شما، میتواند یکی از بهترین گزینهها باشد.
شما میتوانید کلیه خدمات، محصولات، پروژههای انجام شده، نظرات مشتریان راضی، اخبار کسب و کار خود و… را در قالب یک وبسایت به مشتریانتان عرضه کنید.
مرحلهی بعدی، ثبت آدرس وبسایت در کلیه کارهای تبلیغاتی خودتان است. این امر میتواند شامل درج آدرس سایت در کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ، بروشور و غیره باشد.
اما مرحلهی مهمتر، درج محتوا در سایت با هدف بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است؛ چیزی که به صورت تخصصی سئو SEO نامیده میشود.
هر روزه موتور جستجوی گوگل، میلیاردها بار صفحات مختلف اینترنتی موجود در وبسایتهای جهان را بررسی میکند و آنها را به ترتیب رتبه مرتب میکند.
آیا تمایل ندارید شما هم در کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان به صفحه اول گوگل راه پیدا کنید؟ پس همین امروز به فکر تاسیس یک سایت باشید.
2- ساخت یک پیج اینستاگرامی
داشتن یک صفحه اختصاصی در اینستاگرام هم یکی دیگر از روشهای محتوامحور برای افزایش فروش محصولات یا خدمات است.
شما میتوانید با دعوت دوستان و آشنایان خود به پیجی که ساختهاید، هسته اولیه را برای داشتن یک پیج اینستاگرامی موفق شکل بدهید. گام بعدی، انتشار تصاویر و ویدیوهای جذاب از نمونهکارها، نمونه محصولات، پروژه ها و… مرتبط با کسب و کارتان است.
به این روش کاملاً مثبت اندیش باشید، زیرا میلیونها نفر از همین طریق به ثروت رسیدهاند.
3- ساخت یک کانال تلگرامی
تاسیس یک گروه یا کانال تلگرامی و توسعه آن، راه دیگری است که میتواند به موفقیت شما ختم شود.
شما پس از تاسیس یک کانال یا گروه تلگرامی، میتوانید 200 نفر از مخاطبین خود را به آن بیافزایید و همچنین از اعضای خانواده یا دوستان و آشنایان خود بخواهید که افراد بیشتری را آنها هم به گروه یا کانال کسب و کار شما بیافزایند.
این مساله باعث میشود در کمتر از چند روز یک کانال اختصاصی با صدها عضو داشته باشید که اغلب آنها بدون واسطه یا با یک واسطه شما را میشناسند و این امر ضمن اعتمادزایی، باعث میشود شانس فروش محصول یا خدمات شما افزایش پیدا کند.
تاسیس یک شبکه در سایت یوتیوب یا آپارات، ساخت گروه در واتس اپ یا… نیز از دیگر راههای افزایش فروش به روش اینترنتی یا همان «دیجیتال مارکتینگ» است.
درباره مدیریت
مهندس صادقی سخنران موفقیت و مدرس آموزشهای فردی برای داشتن زندگی بهتر است.
نوشته های بیشتر از مدیریت
پاسخی بگذارید