روش صحیح انتقاد کردن از دیگران را یاد بگیرید
یکی از چالش های اساسی رفتاری در جامعه ما، نبود فرهنگ درست انتقاد و انتقاد پذیری است. ما نمی دانیم روش صحیح انتقاد کردن از دیگران چگونه است؟
بسیاری از اختلافات، منازعات و حتی دعواهایی که روزانه رخ می دهد، از یک انتقاد ساده شروع می شوند.
بنابراین بسیار مهم است که اولاً بیاموزیم چطور باید انتقاد کنیم؟ و ثانیاً یاد بگیریم که اگر کسی از ما انتقاد کرد چطور باید با آن انتقاد برخورد کنیم و مهارت های انتقاد پذیری را در خود ارتقاء دهیم.
در این مقاله قصد داریم روش صحیح انتقاد کردن از دیگران را به شما بیاموزیم، پس با ما همراه شوید.
بیشتر بخوانید: انتقاد پذیری چیست؟ روش صحیح پاسخ به انتقاد اطرافیان
انتقاد و تفاوت آن با اتهام زنی و محاکمه
قبل از هرچیز لازم است بدانید انتقاد کردن یک چیز است و محاکمه و اتهام زنی به طرف مقابل یک چیز دیگر.
انتقاد کردن یعنی اینکه از یک بخش یا کلّ رفتار یا عملکرد یک شخص که به ما هم مربوط می شود ناراضی هستیم و تمایل داریم به شیوه ای درست این نارضایتی به حق خودمان را به گوش او برسانیم، با این هدف که آن فرد در رفتارهای بعدی خود مرتکب چنین خطایی نشود.
بنابراین قبل از هر چیز باید بدانیم که انتقاد ما به معنی حق به جانب بودن ما نیست؛ بلکه ابتدا باید موضوع را به شیوه ای صحیح با شخص در میان بگذاریم، سپس پاسخ شخص مقابل را بشنویم و در نهایت تلاش کنیم به درکی مشترک از موضوع برسیم.
روش صحیح انتقاد کردن
انتقاد کردن، مثل هر مهارت شخصیتی دیگری، قابل یادگیری و آموختن است و در واقع امری اکتسابی و نه مادرزادی است.
بنابراین فراموش نکنید اگر هم تاکنون با انتقادات خود مایه آزردگی و رنجش اطرافیانتان شده اید، می توانید با تمرین روش صحیح انتقاد کردن از دیگران، این مهارت شخصیتی خود را بهبود ببخشید.
مراحل یک انتقاد صحیح به صورت زیر است:
نرم شروع کنید
اگر از همان ابتدای کار با خشم و عصبانیت موضوع را مطرح کنید، بی تردید نخواهد توانست اثری که لازم است را روی شخص مقابل بگذارید.
بنابراین سعی کنید خیلی نرم و دوستانه صحبت را شروع کنید.
برای این کار می توانید قبل از اینکه صحبت را به نقاط منفی و تیره عملکرد طرف تان بکشید، قسمت های مثبت آن را پیش بکشید.
نگاه جزئی نگر داشته باشید
اگر در زمان انتقاد کردن بخواهید از جملات کلی استفاده کنید، مطمئناً انتقاد موفقی را برایتان پیش بینی نخواهیم کرد.
چرا که اگر بخواهیم واقع بین باشیم، به ندرت پیش می آید که تمام اجزاء رفتار یک فرد منفی و قابل نقد باشد، بلکه همیشه فقط بخش هایی از رفتار یا عملکرد ما است که مورد انتقاد است.
فرض کنید همسرتان در یک مهمانی شوخی نامناسبی با شما کرده است. در این مواقع سعی کنید به جای گفتن عبارات کلی مثل اینکه “خیلی کارت بد بود” یا “واقعاً اون شب بد ظاهر شدی”، سعی کنید به جزئیات بپردازید. مثلاً به طور خاص بگویید “من از اینکه اون شوخی رو تو مهمونی باهام کردی ناراحت شدم”.
بیشتر بخوانید: مقاله نقد چیست؟ در ویکی پدیای فارسی
برای انتقاد خود دلیل داشته باشید
هیچ وقت سعی نکنید بر مبنای احساسات خود انتقاد کنید. بلکه تلاش کنید برای موضوع مورد نظر دلیلی موجه داشته باشید.
توجه داشته باشید که پاسخ دادن به احساسات بسیار دشوارتر از پاسخ دادن به دلایل است.
همچنین اگر دلیل بیاورید، طرف مقابلتان نخواهد توانست از ارائه پاسخی منطقی به انتقادتان طفره برود، چرا که انتقاد شما دلیل محکمی دارد و بر مبنای احساس صرف نیست.
درباره مدیریت
مهندس صادقی سخنران موفقیت و مدرس آموزشهای فردی برای داشتن زندگی بهتر است.
نوشته های بیشتر از مدیریت
پاسخی بگذارید