انتقاد پذیری چیست؟ روش صحیح پاسخ به انتقاد اطرافیان
ممکن است شما هم جزء کسانی باشید که در هنگام شنیدن انتقاد از اطرافیانتان، بسیار خشمگین شوید و بخواهید پاسخ فرد مقابل را به تندی بدهید؛ یا در مقابل کاملاً روحیه خود را از دست بدهید و احساس کنید حتماً آنقدرها هم که فکر می کردید آدم خوبی نیستید. این ها نشانه ای از این است که روش صحیح پاسخ به انتقاد را نمی دانید.
اگر رفتار شما هم در برابر انتقاد دیگران مانند بسیاری دیگر از مردم کشورمان این است، حتماً با ما همراه شوید تا شما را با انتقادپذیری و شیوه صحیح پاسخ به انتقادات دیگران آشنا کنیم.
بیشتر بخوانید: روش صحیح انتقاد کردن از دیگران را یاد بگیرید
انتقاد پذیری چیست
شاید باورش سخت باشد، ولی افرادی در همین جامعه خودمان وجود دارند که وقتی تندترین انتقادها روانه آنها می شود، اصلاً به هم نمی ریزند، خشمگین نمی شوند، کنترلشان را از دست نمی دهند، احساس “بد بودن” نمی کنند و خلاصه اینکه ککشان نمی گزد.
تفاوت این افراد با دیگران در آن است که آنها توانسته اند مهارتی را به نام انتقاد پذیری در خود توسعه بدهند و افرادی انتقاد پذیر شده اند.
مطالعات نشان داده است یکی از ویژگی های مهم افراد موفق، میزان انتقاد پذیری آنهاست.
انتقاد پذیری کمک می کند از اینکه مورد قضاوت افراد زیادی قرار بگیریم نهراسیم و بدانیم که انتقاد کردن شرط ضروری رسیدن به موفقیت و کسب یک جایگاه است و در هر شغل بزرگی که باشیم، چه مدیر یک شرکت، چه هنرپیشه ای مشهور و چه یک بازیکن فوتبال، همواره در معرض سیل انتقادات این و آن هستیم و این اصلاً موضوع بدی نیست.
روش صحیح پاسخ به انتقاد دیگران
انتقاد پذیری دارای دو رکن اساسی است: پذیرش انتقاد دیگران بدون اینکه خشمگین یا هیجانی شویم و سپس پاسخ منطقی و معقولانه و به دور از احساس به انتقاد فرد مقابل.
مراحل پاسخ منطقی به انتقادی که از ما می شود عبارتست از:
گام اول: تشکر کنیم
در اولین گام سعی کنید از فردی که از شما انتقاد کرده است، تشکر کنید.
توجه داشته باشید این امر علاوه بر اینکه نشانه شخصیت و ادب و احترام شماست، خیلی هم تعارف خالص نیست.
چرا که وقتی شخصی از شما انتقاد می کند، یعنی برایتان احترام قائل شده و وقت خود را برای بررسی رفتار یا عملکرد شما اختصاص داده است.
بیشتر بخوانید: منطقی انتقاد کنید/ مقاله ای از رزیتا شاهرخ
گام دوم: اظهار تاسف کنید
از اینکه عملکرد شما به نحوی بوده که مایه انتقاد طرف مقابل شده، اظهار تاسف کنید.
توجه داشته باشید اظهار تاسف کردن و گفتن حرف هایی مثل “متاسفم” به معنی معذرت خواهی نیست؛ بدیهی است که ما تنها زمانی باید معذرت خواهی کنیم که واقعاً به این نتیجه برسیم که مقصر هستیم و از عملکرد یا رفتار ما آسیبی متوجه شخص مقابل شده است.
گام سوم: موضوع را باز کنید
با پرسیدن سوالاتی مثل اینکه “چه چیزی باعث شده که عملکرد من باعث انتقاد شما شود؟” سعی کنید موضوع را تا جایی که ممکن است شفاف و وارد بحث جزئیات کنید.
آنگاه قادر خواهید بود که بر سر جزء به جزء بخش هایی از رفتار یا عملکردتان که منجر به انتقاد شخص مقابل شما شده است، توضیحاتی را ارائه دهید و در صورت نیاز از رفتار یا عملکرد خود دفاع کنید.
درباره مدیریت
مهندس صادقی سخنران موفقیت و مدرس آموزشهای فردی برای داشتن زندگی بهتر است.
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
ممنون از مطلب خوبتون
بسیار زیبا جذاب