7 عادت یک کارآفرین موفق چیست؟
هرساله در سرتاسر دنیا افراد خیلی زیادی هستند که شروع به راهاندازی یک کسب و کار میکنند و در خیالات خود، آرزویی جز تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق را ندارند.
ولی اغلب اینطور گفته میشود که بیش از 90% آنها به نتیجهای جز شکست و خسارتهای کم و زیاد نمیرسند.
یکی از دلایل این امر داشتن عاداتی است که طبق مطالعات صورت گرفته برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، وجود این عادات ضروری است.
در این مقاله میکوشیم شما را با مهمترین عادات کارآفرینان موفق آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.
عادت اول: مشتریمحور شدن
زمانی فورد (موسس شرکت خودروسازی مشهور فورد آمریکا) میگفت «هر رنگ از خودرویی را که مشتریان ما بخواهند را به آنها عرضه میکنیم، به شرطی که آن رنگ سیاه باشد!»
این شرکت به خودروهای سیاهرنگ خود مشهور بود و اتفاقاً در اوایل قرن بیستم به موفقیتهای چشمگیری نیز دست یافت.
ولی با اضافه شدن رقبا و تبدیل عصر «تولید» به عصر «فروش» و سپس عصر «بازاریابی»، دیگر توانایی تولید، به خودی خود امری مهم محسوب نمیشود و شما تنها در صورتی خواهید توانست به موفقیت برسید که حساب ویژهای را برروی نیازهای مشتریان باز کنید.
در بازاریابی برونگرا، یک کسب و کار ابتدا به این میاندیشد که بازار هدف خود چه نیازی دارد؟ چه چیزی میخواهد؟ برای چه چیزهایی حاضر است پول خرج کند؟ مشتریان این بازار چه رفتاری انجام میدهند؟
عادت دوم: گسترش شبکه ارتباطات
داشتن ارتباطات قوی (البته از نوع سالم) بین صاحبان یک کسب و کار و افرادی از کسب و کارهایی با طیفهای گوناگون، یکی دیگر از ملزومات تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق است.
تصور کنید شما در هر مرحله از گسترش کسب و کار خود، قرار است با چالشهایی جدید روبرو شوید و در صورتی که دوستان و آشنایانی در زمینههای کاری مختلف (امور حقوقی، بازاریابان، صاحبان برندها و…) داشته باشید، گذر از هر چالش برای شما امری بسیار آسانتر خواهد شد.
چالشهایی که هرکدام از آنها میتوانند باعث زمینخوردگی یک کارآفرین شوند.
عادت سوم: فروتنی صادقانه
در ضربالمثلهای فارسی، یک ضربالمثل بسیار رایج وجود دارد که به بهترین شکل اهمیت فروتنی را نشان میدهد: «افتادگی آموز اگر طالب فیضی»
داشتن فروتنی (البته به شکل صادقانه) یکی دیگر از ملزومات کارآفرینی موفق است، زیرا:
- کمک میکند افراد بیشتری به ما اعتماد کنند و این باعث افزایش سطح ارتباطات ما میشود.
- باعث اعتماد مشتریان ما میشود و این سود کسب و کار را به صورت مستقیم افزایش میدهد.
- باعث میشود چیزهای بیشتری یاد بگیریم و به «فیض» بیشتری برسیم! خودآموزی و یادگیری چیزهای جدید، خود به صورت غیرمستقیم باعث پیشرفت کسب و کار ما و سوددهی آن خواهد شد.
عادت چهارم: سازگاری
سازگاری، یکی از مهمترین ویژگیهای ذاتی در موجودات زنده است تا بتوانند در گذر از شرایط محیطی سخت و چالشبرانگیز، به بقای خود ادامه دهند.
کسب و کارتان را به شکل موجودی پویا و زنده درنظر بگیرید و از خود بپرسید:
- کسب و کار من من برای عبور از چالشهای مختلف چقدر انعطافپذیر است؟
- آیا در شرایطی که در آن به سر میبریم (رکود، تورم، تحریم و غیره) کسب و کار من به حد کافی قابلیت سازگاری دارد؟
- در صورت عدم سازگاری و انعطافپذیری کسب و کار من با شرایط محیطی چه سرانجامی در انتظار آن خواهد بود؟
- برای سازگارتر کردن و انعطافپذیرتر کردن کسب و کارم با چالشهای محیطی فعلی چه اقداماتی میتوانم انجام دهم؟
عادت پنجم: داشتن تعادل در زندگی
«ریچارد برانسون» در 16 سالگی تحصیل را رها کرد و با کمک یکی از دوستانش مجله “دانشآموز” را راه انداخت. او که هماکنون یکی از ثروتمندترین افراد در انگلیس و همچنین یکی از مشهورترین کارآفرینان جهان است 10 توصیه برای موفقیت کارآفرینان پیشنهاد کرده است که در یکی از آنها میگوید:
“یکی از اولین کارهایی که به عنوان یک کارآفرین باید کرد، آموختن هنر سپردن کارها به دیگران است. کسانی را پیدا کنید که در اداره روزانه یک شرکت از شما بهتر باشند و با این کار وقت خود را، برای فکر کردن به موضوعات مهمتر و وقت گذراندن با خانواده، آزاد کنید. این کار، مخصوصاً اگر فرزند دارید، خیلی مهم است. آنها تنها چیزی هستند که وقتی شما بروید از شما باقی میماند.”
بنابراین همانطور که میبینید داشتن تعادل در زندگی و ایجاد یک بالانس صحیح بین خانواده، ورزش، تفریحات و شغل، یکی از مهمترین ملزومات در کارآفرینی موفق است.
در صورتی که تمام وقت بیداری خود را به انجام کارهای مربوط به کسب و کارمان اختصاص دهیم، انتظار نتیجهگیری زودتر از موعد را نیز خواهیم داشت و صبر و شیکبایی کافی برای به ثمر رسیدن تلاشهایمان را نخواهیم داشت.
این امر باعث عدم پشتکار کافی و در بسیاری از مواقع شکست کسب و کار میشود.
عادت ششم: یک راه بهتر وجود دارد
«تصمیمگیری» یا «تصمیمسازی»، جزء اصول لازم برای موفقیت در قرن بیست و یکم هستند.
انجام یک تصمیمگیری صحیح در مقابل یک تصمیم غلط، مثل چرخاندن تیر و کمان به اندازه 1 درجه به راست و چپ است؛ شاید در ابتدا امر چندان مهمی تلقی نشود، ولی تیر پرتاب شده میتواند در نهایت دهها متر دورتر از هدف موردانتظارمان به زمین بنشیند!
همیشه در هنگام تصمیمگیریهای خود یک سوال مهم را از خود بپرسید: «آیا راه بهتری وجود دارد؟»
عادت هفتم: متمرکز شدن روی فرصتها
وارن بافت، سرمایهدار مشهور آمریکایی میگوید «ثروتمند شدن ساده است: هروقت ارزان شد بخر و وقتی گران شد بفروش!»
این جمله اهمیت متمرکز شدن روی فرصتها را به خوبی به ما یادآوری میکند.
بسیاری از افرادی که هماکنون جزو ثروتمندان جامعه محسوب میشوند، در خاطرات خود به یاد میآورند که یکی از مهمترین اقدامات آنها برای پیوستن به خیل ثروتمندان، خرید یک زمین، مغازه، ویلا، آپارتمان یا… در شرایطی بوده که قیمت کمی داشته و فروش آن در زمانی که قیمت آن به اوج رسیده است.
یک کارآفرین موفق باید فرصتشناس و همچنین فرصتطلب باشد. او با تحقیق و مطالعه روزانه درباره بازار، فرصتهای قابل رشد در آینده را میشناسد و فوراً روی آنها سرمایهگذاری میکند.
به یاد بیاورید کسانی که 10 سال پیش روی فرصتهایی مثل فیسبوک، اینستاگرام یا شبکههای اجتماعی دیگر سرمایهگذاری را شروع کردند به چه سود هنگفتی دست پیدا کردند؟
درباره مدیریت
مهندس صادقی سخنران موفقیت و مدرس آموزشهای فردی برای داشتن زندگی بهتر است.
نوشته های بیشتر از مدیریت
پاسخی بگذارید