راز موفقیت چیست؟ پاسخ ثروتمندان و فقرا به این سوال
در یک مطالعه از افرادی با وضع مالی خوب، متوسط و بد سوال یکسانی پرسیده شد: به نظر شما راز موفقیت چیست؟
پاسخی که اقشار مختلف به این سوال ساده دادند، حاوی نکات بسیار جالب توجهی بود که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم؛ پس با ما تا انتها همراه باشید.
راز موفقیت چیست؟ پاسخ افراد با بضاعتهای مالی مختلف
بیایید قبل از هرچیز به پاسخی که افراد فقیر به سوال درباره راز موفقیت داشتهاند، نگاهی بیندازیم. این افراد به ترتیب پاسخهای زیر را به عنوان راز موفقیت بیان کردهاند:
- ارتباط با افراد مناسب
- حقهبازی و تقلب
- وجود سرمایه اولیه
در حالی که به سایر گزینههایی که در سوال مطرح بود، مثل کار و تلاش، تحصیلات، تواناییها و استعدادها و… به ندرت پاسخ داده بودند.
در مقابل پاسخهای پرطرفدارتر افراد طبقه متوسط به صورت زیر بود:
- تحصیلات و مدارک خوب
- ارتباط با افراد مناسب
- کار و تلاش
و در نهایت پاسخ اصلی افراد ثروتمند به این سوال به شرح زیر بود:
- کار و تلاش
- تحصیلات و مدارک خوب
- روحیه کارآفرینی و شجاعت
آنچه از پاسخ متفاوت اقشار مختلف به این سوال میآموزیم
تفاوت در دیدگاهها امری طبیعی است، ولی لازم است توجه داشته باشیم که گاهی یک دیدگاه میتواند تاثیر عمیقی روی موقعیت شغلی، مالی یا اجتماعی ما داشته باشد.
بنابراین بهتر است روی آنچه ثروتمندان به عنوان راز موفقیت از آن یاد کردهاند، توجه بیشتری مبذول نماییم تا ما هم بتوانیم در مسیر ثروتمند شدن گام برداریم.
راز موفقیت ثروتمندان: 1- کار و تلاش
همانطور که مشاهده کردید، مهمترین فاکتور از دید بسیاری از ثروتمندان برای موفق شدن، کار و تلاش زیاد است.
تصور خیلی از فقرا یا افراد طبقه متوسط از افراد ثروتمند آنست که اصطلاحاً پا را روی پا میاندازند و همه زحمات به دوش کارگران یا کارمندان آنهاست.
این نظرسنجی نشان میدهد این تصویرسازی کاملاً نادرست است و در صورتی که شما هم ثروتمندی را نوعی راحتطلبی و آسایشطلبی خالص ارزیابی میکنید، سخت در اشتباهید.
بسیاری از افراد کارآفرین، کارخانهدار یا کارفرما در طول روز کمتر از 4 تا 6 ساعت میخوابند و در بسیاری از شبها تا پاسی از نیمهشب مشغول رتق و فتق امور و رسیدگی به کارهای کسب و کار خود هستند.
آنها در بسیاری موارد مجبور میشوند سخت کار کنند، وقت کمتری را با خانواده خود بگذارنند و حتی فرصت کافی برای خوردن مفصل وعدههای اصلی غذایی خود را هم ندارند. آن تصویری که از بیرون زندگی آنها مخابره میشود و طبقه متوسط یا فقیر این تصویر را اغب از طریق شبکههای اجتماعی مشاهده میکند، همهی ماجرا نیست.
راز موفقیت ثروتمندان: 2- تحصیلات و مدارک خوب
اغلب ثروتمندان به این نکته پی بردهاند که برای رسیدن به موفقیت لازم است به طور مرتب مشغول خودیادگیری و افزایش تواناییها و معلومات و مهارتهای خود باشند.
همچنین داشتن مدارک تحصیلی خوب و مرتبط با حیطهی شغلی، میتواند منجر به ارتقاء وضعیت اجتماعی فرد و درنتیجه کمک به توسعه بازاریابی و کسب و کار موردنظر او شود.
این حقیقتی است که بسیاری از افراد فقیر از آن غافل هستند. بنابراین اگر شما هم از وضعیت مالی خود رضایت کافی ندارید، بهتر است از همین امروز شروع به مطالعه کتابهای مفید، شرکت در دورههای آموزشی مناسب و اخذ مدارک تحصیلی مرتبط با هدفتان کنید.
نکتهی مهم دیگر این نظرسنجی این است که خیلی از افراد طبقه متوسط نیز گزینه اول خود را «تحصیلات و مدارک خوب» انتخاب کردهاند.
ولی تفاوت اصلی در دیدگاه افراد ثروتمند در مورد تحصیلات با افراد طبقه متوسط شاید این باشد که افراد طبقه متوسط با اخذ مدرک تحصیلی به دنبال استخدام در یک شرکت معتبر هستند، در حالی که ثروتمندان از تحصیلات خود بیشتر برای کارآفرینی و تاسیس کسب و کار خود استفاده میکنند.
راز موفقیت ثروتمندان: 3- روحیه کارآفرینی و شجاعت
نکتهای که خیلی از افراد فقیر یا عضو طبقات متوسط جامعه از آن غفلت میورزند، سهم داشتن روحیه کارآفرینی و شجاعت در رسیدن به موفقیت است.
روحیه کارآفرینی در تعریف آکادمیک خود شامل پارامترهای متعددی میباشد که برخی از آنها عبارتند از:
- سختکوشی و نترسیدن: افراد ثروتمند میدانند که برای رسیدن به اهداف چالشبرانگیز، گاهی لازم است بسیار تلاش کرد، از خواب راحت شبانه گذشت، از مواجه شدن با چالشهای بزرگ نترسید و حتی از آنها استقبال کرد.
- داشتن «تحمل ابهام»: تحمل ابهام، یکی از خصلتهای شخصیتی رایج در کارآفرینان است. در بسیاری از مواقع، وقتی برای رسیدن به یک هدف بزرگ، یک مسیر را شروع میکنیم، واقعاً نمیدانیم که سرنوشت و سرانجام این حرکت ما چه خواهد شد یا اینکه چه زمانی به نقطهی مقصد خواهیم رسید؟ کارآفرینان با تحمل چنین ابهاماتی، با ایمان به تواناییهای خود و با پشتکار زیاد به مسیر خود ادامه میدهند.
- شناخت بازار و رفتار مصرفکنندگان: فراموش نمیکنم وقتی یکی از اساتید بازاریابی دانشگاه شریف در کلاس بازاریابی خطاب به دانشجویان خود میگفت که «کارآفرینی همان بازاریابی است». بازاریابی یعنی اینکه ما تلاش کنیم تا رفتار کسانی که میخواهند در ازای محصول یا خدماتی به ما پول پرداخت کنند را درک کنیم و بدانیم آنها دقیقاً برای چه چیزی پول خرج میکنند. همچنین بتوانیم شیوههایی خلاقانه یا ثابتشده برای معرفی خدمت یا محصول خود در بازار را پیدا کنیم. واضح است این مهم به جز با مطالعه، پرسش و پاسخ، آزمون و خطا و جز به مدد تجربه و فراز و فرودهای زیاد محقق نخواهد شد.
- ریسکپذیری: کارآفرینی در مفهوم خود به میزان زیادی با مقولهی «ریسکپذیری» عجین شده است. اگر کاملاً روشن بود و همه میدانستند که سرانجام فلان کار به تولید ثروت زیاد خواهد انجامید، پس آنگاه همگان وارد آن مسیر شده و دیگر این مسیر توانایی ثروتآفرینی خود را از دست میداد. به همین دلیل است که اغلب موفقیتهای بزرگ در دل ریسکهای بزرگ و راههای کمترشناخته شده پنهان شده است.
- خلاقیت: خلاقیت نیز یکی دیگر از مفاهیمی است که معمولاً در اکثر تعاریف روحیه کارآفرینی به چشم میخورد. خلاقیت یعنی پیدا کردن یا تولید کردن محصول یا خدمتی که پیش از این کمتر شناخته شده است تا بتوان به واسطهی آن، نیازی از نیازهای مردم جامعه و بازار را مرتفع کرد. ثروتمندان و کارآفرینان میدانند اگر بتوانند نیازی از مردم را برطرف کنند، مردم حتماً به آنها پول خواهند پرداخت.
درباره مدیریت
مهندس صادقی سخنران موفقیت و مدرس آموزشهای فردی برای داشتن زندگی بهتر است.
نوشته های بیشتر از مدیریت
پاسخی بگذارید